Wednesday, September 9, 2009

فهرستی از اسامی کشته‌شدگان به همراه مشخصات


اعمال خشونت نیروهای انتظامی – امنیتی در سرکوب اعتراضات مسالمت‌آمیز نقض صریح حق برپایی تجمعات مسالمت‌آمیز است. از سوی دیگر ضرب و شتم و استفاده از شلیک تیر علیه معترضین و نیز شکنجه‌ی بازداشت‌شدگان نقض آشکار ماده 5 اعلامیه جهانی حقوق بشر و اصول 27 و 38 قانون اساسی است. اقدامات غیرقانونی فوق ضمن سلب نمودن امنیت جانی شهروندان تاکنون مرگ شمار قابل توجهی را در پی داشته است.

کمیته گزارشگران حقوق بشر ضمن ابراز تٱسف عمیق و اعلام همدردی خود با خانواده‌ی جان‌باختگان اخیر فهرستی از اسامی کشته‌شدگان به همراه مشخصات آنان منتشر می‌کند. این کمیته جهت جمع‌آوری آمار و تکمیل نتایج از همگان دعوت می‌نماید تا اطلاعات خود را از جان‌باختگان شامل مشخصات فردی، تاریخ بازداشت، زمان دقیق مرگ، اطلاعات تکمیلی و نیز عکسهای آنان را به نشانی Chrr.iran@gmail.com ارسال نمایند. این فهرست بطور روزانه بررسی و بروز رسانی می‌شود.

1. حسین اکبری (متولد ۱۳۷۲)، نوجوان ۱۶ ساله ای بود كه در جريان اعتراضات به نتايج دوره دهم انتخابات رياست جمهوری ايران، 25 خرداد ماه 88 توسط نيروهای منسوب به بسیج مورد ضر و شتم قرار گرفته و به علت شدت ضرب و جرح وارده كشته شد. تا تاریخ ۳۰ تیر و با پی‌گیری خانواده‌اش از طریق دادگاه انقلاب و بازداشت‌گاه اوین، هیچ اطلاعی از وضعیت وی در دست نبود. در روز ۳۱ تیر طی تماسی با خانواده‌اش، از آن‌ها خواسته شد تا برای تحویل گرفتن جسد فرزند خود به بیمارستان امام‌خمینی مراجعه کنند. مشخص شده که دلیل کشته شدن وی بر اثر ضربه‌ی مغزی بوده و روی بدن او آثار متعدد باتوم دیده شده است. تاریخ دقیق مرگ وی مشخص نیست. پیکر وی صبح روز یکشنبه ۴ مرداد در قطعه‌ی ۲۱۹ بهشت زهرا تهران در کنار مادرش به خاک سپرده شد.
2. محمد حسین برزگر، ۲۵ ساله، دیپلمه، شغل آزاد با اصابت گلوله به سر در تاریخ چهارشنبه ۲۷ خرداد در میدان هفت تیر جان باخت. یکشنبه ۳۱ خرداد پس از اخذ تعهد از خانواده مبنی بر عدم وجود شکایت در قطعه ۳۰۲ بهشت زهرا به خاک سپرده شد.
3. سید رضا طباطبایی، ۳۰ ساله، لیسانس حسابداری، کارمند به دلیل اصابت گلوله به سر در ۳۰ خرداد در خیابان آذربایجان جان باخت. چهارشنبه ۳ تیر بعد از تعهد گرفتن از خانواده در قطعه ۲۵۹ بهشت زهرا به خاک سپرده شد.
4. سعيد عباسي، 27 ساله، مجرد، مغازه‌دار در محله‌ی سلسبيل (خیابان رودکی) تهران و ساکن محله‌ی پونک. در روز 30 خرداد با اصابت گلوله از ناحیه‌ی سر، در مقابل دیدگان پدرش و سایر مغازه‌داران به شهادت رسیده است. بر اساس اخبار منتشره پیکر وی تنها در ازای دریافت پول تیر و تعهد مبنی بر عدم شکایت، تحویل داده شده است. گزارش می‌افزاید مٱموران امنیتی با مراجعه به منزل وی از خانواده‌ی مرحوم خواسته‌اند نام وی به عنوان بسیجی ثبت شده و از مزایای شهدا استفاده شود. این درخواست از سوی خانواده وی رد شد.
5. محمد کامرانی، ۱۸ ساله‌ای بود که در جریان ناآرامی‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال ۱۳۸۸ در روز ۱۸ تیر در نزدیکی میدان ولیعصر تهران دستگیر شد و به بازداشتگاه کهریزک انتقال یافت. وی بدلیل به دلیل جراحت‌های وارده در زندان اوین تهران به بیمارستان لقمان منتقل شد و به دلیل شدت جراحات، در روز پنجشنبه ۲۵ تیرماه درگذشت. پیکر او در روز شنبه ۲۷ تیر در قطعه ۲۲۱ بهشت زهرا تشییع شد. وی که تنها 18 سال داشت بنا بود تا جمعه‌ی همان هفته در کنکور پزشکی دانشگاه آزاد شرکت کند. محمد کامرانی فرزند ارشد خانواده بود و دو خواهر و یک برادر کوچک‌تر از خود داشت.
6. فاطمه رجب پور، ۳۸ ساله ، در روز ۲۵ خردادماه در خیابان محمدعلی جناح با تیراندازی نیروهای منسوب به بسیج کشته شد.
7. سرور برومند، ۵۸ ساله، مادر فاطمه رجب‌پور در روز ۲۵ خردادماه در خیابان محمدعلی جناح به همراه دخترش کشته شد.
8. حسام حنیفه، 19 ساله، فرزند نادر، ساکن کیان‌مهر کرج، در روز ۲۵ خرداد در میدان آزادی از ناحیه چانه هدف تیراندازی قرار گرفت و کشته شد. خانواده وی پس از چند روز در پی تماس نیروهای امنیتی جسدش را تحويل گرفته و در امامزاده عبدالله كرج به خاک سپردند.
9. سالار طهماسبی، ۲۷ ساله، دانشجوی کارشناسی مدیریت بازرگانی دانشگاه رشت، شنبه ٣۰ خرداد 88 در خیابان جمهوری تهران به دلیل اصابت گلوله به پیشانی کشته ودوشنبه ۲ تیر در قطعه ۲۵۴ بهشت زهرا به خاک سپرده شد.
10. ایمان هاشمی، ۲۷ ساله، شغل آزاد به دلیل اصابت گلوله به چشم شنبه ۳۰ خرداد در خیابان آزادی کشته شد و چهارشنبه ۳ تیر در قطعه ۲۵۹ بهشت زهرا به خاک سپرده شد.
11. بهمن جنابی، 20 ساله، شاغل در مغازه نصب و تعميرات شوفاژ، 30 خرداد 88 در تقاطع بوستان سعدی و رودکی مورد اصابت تیر قرار گرفت و درگذشت.
12. مصطفی غنیان، دانشجوی مهندسی كشاورزي دانشگاه رودهن که در جریان حملهٔ نیروهای امنیتی به سعادت آباد تهران در ۲۵ خرداد ۱۳۸۸ در پشت بام منزل در اثر شليك گلوله به سر کشته شد. پیکر وی در ۴ مرداد در حرم امام رضا(ع) به خاک سپرده شد.
13. امیر جوادی‌فر (۱۳۶۳-۱۳۸۸) متولد رشت و دانشجوی رشتهٔ مدیریت صنعتی دانشگاه آزاد قزوین بود که در روز ۱۸ تیر ۱۳۸۸ در جریان تظاهرات اعتراضی مردم دستگیر و در زندان تحت شکنجه کشته شد. وی پیش از دستگیری از ناحیهٔ دست و بینی مجروح شده بود. بنا به گفته‌ی پدرش وی در تاریخ ۱۸ تیر ماه در محدودهٔ امیرآباد توسط لباس شخصی‌ها مصدوم و در بیمارستان بستری بود، اما پس از بهبودی به زندان اوین برده شد. پیکر وی که روز 23 تیر در زندان درگذشته بود پس از ده روز نگهداری در سردخانه تحویل خانواده شد. یکی از اعضای خانواده وی در گفتگو با روزنامه سرمایه گفت امیر پس از دستگیری به علت «شکستگی» برخی از اعضای بدنش، ساعت‌ها در بیمارستان فیروزگر بستری بود که بعد به بیمارستان لاله در شهرک غرب انتقال داده شد. وی اظهار کرد که مقام‌های امنیتی از خانواده امیر خواسته‌ بودند که اعلام کنند فرزندشان «از قبل دچار بیماری ریه بوده‌است، در حالی که چنین چیزی محال است زیرا او کاملاً سالم بود.» آنها همچنین از خانواده این جوان امضا گرفته بودند که «تشییع جنازه فقط با حضور افراد فامیل و خودی برگزار شود و شعاری در آن داده نشود.» بر روی پیکر وی همچون سایر دستگیر شدگان آثار شکنجه دیده شده است. به گفته شاهدان ناخن‌های پای وی را کشیده بودند.
14. میثم عبادی، 17 ساله‌، فرزند عسگر 23 خردادماه در فلکه صادقیه تهران از ناحیه شکم مورد اصابت گلوله قرار گرفت و به علت خونریزی بسیار زیاد در خیابان جان باخت. پیکر این نوجوان بعداز طی‌ مراحل قانونی در بهشت زهرا دفن شد.
15. رامین قهرمانی (1388-1358) وی که در جریان اعتراضات از طریق یک دوربین مداربسته شناسایی شده بود همراه با مادر خود به مقامات امنیتی مراجعه کرد. رامین قهرمانی پانزده روز پس از بازداشت از زندان آزاد و یک روز بعد به دلیل لخته شدن خون در قفسه‌ی سینه‌اش در بیمارستان رسول اکرم درگذشت. وی پس از آزادی به مادرش گفته بود که چند روز در زندان از پا آویزان بوده و بر بدنش آثار متعدد شکنجه دیده شد.
16. احمد نعیم آبادی 25 خرداد ماه با تیراندازی نیروهای بسیج در ميدان آزادی کشته شد. جسد وی را روز ٣١ خرداد به خانواده‌اش تحويل دادند.
17. فهیمه سلحشور، ۲۵ ساله، دیپلمه یکشنبه ۲۴ خرداد در اثر ضربات باتوم وارده به سرش در میدان ولی عصر دچار خونریزی مغزی شد و پس از انتقال به بیمارستان به دلیل شدت جراحات در ۲۵ خرداد درگذشت. وی در روز ۲۷ خرداد در قطعه ۲۶۶ بهشت زهرا به خاک سپرده شد.
18. محسن روح‌الامینی نجف‌آبادی یکی از کشته شدگان حوادث پس از انتخابات ریاست‌جمهوری دورهٔ دهم است که پس از دستگیری در ۱۸ تیر، در زندان اوین کشته شد. روح‌الامینی که دانشجوی رشتهٔ کامپیوتر دانشگاه تهران بود در تجمع روز ۱۸ تیر ۱۳۸۸ دستگیر و در ۱ مرداد جنازه‌اش به خانواده‌اش تحویل داده شد. وی فرزند عبدالحسین روح‌الامينی دبیرکل حزب توسعه و عدالت و از اساتید دانشگاه علوم پزشکی تهران، مشاور وزیر بهداشت و رئیس انستيتو پاستور بود که پیشتر نیز عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی و مشاور انتخاباتی محسن رضایی بود. علت مرگ وی ضرب و شتم شدید، عدم مراقبت و رسیدگی پزشکی و نیز ابتلا به مننژیت بر اثر تب و عفونت ذکر شده است.
19. اشکان سهرابی (۱۳۶۸ - ۳۰ خرداد ۱۳۸۸) جوانی بود که در جریان اعتراضات مردمی به نتایج انتخابات ۲۲ خرداد ۱۳۸۸ بر اثر اصابت سه گلوله به سینه‌اش در گذشت. این گلوله‌ها از سوی نیروهای امنیتی و بسیج شلیک شده‌ بود. وی که دانشجوی دانشگاه قزوین بود در روز شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۸۸ در تقاطع بوستان سعدی و خیابان رودکی (سلسبیل) در تهران مورد اصابت گلوله قرار رفت و به بیمارستان رسول اکرم منتقل شد. به گفتهٔ پزشک مسئول او بلافاصله پس از اصابت گلوله‌ها درگذشته بود. وی در قطعهٔ ۲۵۷ بهشت زهرا، ردیف ۵۰، شماره ۱۹ به خاک سپرده شده‌ است.
20. ناصر امیرنژاد (متولد ۱۳۶۲، مرگ ۲۵ خرداد ۱۳۸۸، تهران) دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران در رشته هوا فضا در جریان راهپیمایی مردم تهران در میدان آزادی (در ابتدای خیابان محمد علی جناح در تیراندازی از پایگاه بسیج مقداد) در ۲۵ خرداد ۱۳۸۸ کشته شد. پیکر این دانشجو در ۲۹ خرداد ۱۳۸۸ در یاسوج تشییع و به خاک سپرده شد.
21. سهراب اعرابی، جوان ۱۹ ساله‌، سال آخر دبیرستان در تظاهرات اعتراضی 25 خردادماه مفقود و پیکر و یکشنبه، ۲۱ تیر به منظور خاکسپاری به خانواده‌اش تحویل داده شد. در حالی که پیشتر خبرهایی مبنی بر شکنجه و درگذشت وی در زندان اوین منتشر شده بود اعلام شد وی در روز 25 خرداد ماه به ضرب گلوله نیروهای امنیتی به قتل رسیده است. مراسم خاکسپاری سهراب اعرابی، صبح روز دوشنبه ۲۲ تیر، در قطعه 257 بهشت زهرای تهران برگزار شد.
22. مسعود هاشم زاده، ۲۷ ساله در ناآرامی های ۳۰ خرداد ماه در محدود خیابان شادمان و نصرت در تهران به ضرب گلوله نیروهای انتظامی کشته شد. مسعود هاشم‌زاده دارای دیپلم رشتهٔ علوم تجربی بود و در زمینهٔ موسیقی و طراحی فعالیت می‌کرد. به گفتهٔ میلاد هاشم‌زاده (برادر مسعود هاشم‌زاده)، پس از انتقال مسعود به درمانگاه هنگامی که پزشک علائم حیات را در او چک می‌کند، مشخص می‌شود که تنها «دو یا سه دقیقه بعد از شلیک گلوله» او جان خود را از دست داده‌ است. گفته شد تیر به قلب وی اصابت کرده و بر پایهٔ گواهی پزشکی قانونی ریهٔ مسعود نیز سوراخ شده‌ بوده‌ است. جسد مسعود در زادگاه پدری‌اش، در شهر رشت تحت تدابیر شدید امنیتی به خاک سپرده شد.
23. حسین طهماسبی، یکی از قربانیان حمله پلیس به تجمع معترضان به نتیجه اعلام شده انتخابات ریاست جمهوری دهم بود. وی در تظاهرات ۲۵ خرداد ۱۳۸۸ با اصابت ضربات باتوم پلیس به سرش در خيابان نوبهار کرمانشاه کشته شد.
24. علیرضا افتخاری، خبرنگار روزنامه ابرار. در اثر ضربات باتوم بر سرش و خونريزی مغزی در تاريخ ٢٥ خرداد ماه درگذشت. پيکر اين روزنامه نگار ٢٩ ساله در تاريخ ٢٢ تير ماه به خانواده اش تحويل داده شد. عليرضا افتخاری به مدت ٥ سال و تا سال گذشته با روزنامه ابرار اقتصادی همکاری داشت.
25. داوود صدری، ۲۵ ساله، تکنیسین برق در شامگاه ۲۵ خرداد در جریان اعتراضات مردمی به نتایج انتخابات ریاست جمهوری دهم در میدان آزادی تهران و درپی شلیک گلوله از بام پایگاه بسیج مقداد در ابتدای بزرگراه جناح به کشته شد. پیکر نیمه جان وی به همراه ۱۷ مضروب دیگر به بیمارستان رسول اکرم تهران منتقل گردید و ساعاتی بعد بر اثر شدت جراحات وارده ناشی از اصابت گلوله به قلب و طحال وی درگذشت. مریم مهر آذین، ۲۴ ساله روز شنبه، 30 خرداد ماه 88 با تیراندازی نیروهای انتظامی کشته شد.
26. مریم مهر آذین، ۲۴ ساله روز شنبه، 30 خرداد ماه 88 با تیراندازی نیروهای انتظامی کشته شد.
27. میلاد یزدان پناه، ٣۰ ساله روز شنبه، 30 خرداد ماه 88 با تیراندازی نیروهای انتظامی کشته شد.
28. حامد بشارتی، ۲۶ ساله روز شنبه، 30 خرداد ماه 88 با تیراندازی نیروهای انتظامی کشته شد.
29. بابک سپهر، ٣۵ ساله روز شنبه، 30 خرداد ماه 88 با تیراندازی نیروهای انتظامی کشته شد.
30. ندا آقاسلطان (متولد بهمن ۱۳۶۱ در تهران – مرگ ۳۰ خرداد ۱۳۸۸ در تهران)‌ در روز شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۸۸ (۲۰ ژوئن ۲۰۰۹) در محلهٔ امیر آباد تهران (خیابان کارگر شمالی، تقاطع خیابان شهید صالحی و کوچهٔ خسروی) به ضرب گلوله کشته شد. آرش حجازی پزشک و نویسنده‌ای که شاهد ماجرا بوده و تلاش ناموفقی برای جلوگیری از خون ریزی و مرگ او انجام داده، عامل قتل ندا سلطان را یکی از موتورسواران شبه نظامی بسیج می‌داند که برای مدت کوتاهی توسط مردم معترض دستگیر شده‌است. وی در در گورستان بهشت زهرا قطعه ۲۵۷ ردیف ۴۱ شماره ۳۲ دفن شده است.
31. کیانوش آسا، متولد کرمانشاه، دانشجوی ترم چهارم کارشناسی ارشد رشته مهندسی شیمی در دانشگاه علم و صنعت ایران بود. او در جریان تظاهرات روز دوشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۸۸ در میدان آزادی تهران ناپدید شد و روز ۳ تیر ماه ۱۳۸۸ در سردخانهٔ پزشکی قانونی توسط خانواده‌اش شناسایی شد، آسا در اثر اصابت دو گلوله‌ی شلیک شده توسط لباس شخصی کشته شد. کیانوش آسا اقلیت مذهبی بوده و خانواده‌ای با مذهب یارسان(اهل حق) داشت. پیکر وی در تاریخ ۷ تیر در قطعه 58 پلاک 12 باغ فردوس کرمانشاه به خاک سپرده شد. با وجود تهدید گسترده مسئولان دانشگاه و وزارت اطلاعات مراسمی نیز به مناسبت یادبود وی در دانشگاه علم و صنعت ایران در ۷ تیر برگزار شد. آسا در سال 1386 در رشته مهندسی شیمی گرایش صنایع گاز، پالایش و پتروشیمی از دانشگاه رازی کرمانشاه فارغ‌‌التحصیل شده بود.
32. رضا فتاحی، دانشجو در بازداشتگاه کهریزک بر اثر ضرب و شتم توسط نیروهای انتظامی و عدم مراقبت پزشکی جان سپرد.
33. حسن شاپوری، دانشجو در بازداشتگاه کهریزک بر اثر ضرب و شتم توسط نیروهای انتظامی و عدم مراقبت پزشکی جان سپرد.
34. مراد آقاسی در بازداشتگاه کهریزک بر اثر ضرب و شتم توسط نیروهای انتظامی و عدم مراقبت پزشکی جان سپرد.
35. محسن انتظامی در بازداشتگاه کهریزک بر اثر ضرب و شتم توسط نیروهای انتظامی و عدم مراقبت پزشکی جان سپرد.
36. یوسف صالح در جریان اعتراضات پس از انتخابات به دلایل نامعلومی کشته و در قطعه 257 بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شد.
37. حسن کاظمینی، ١٩ساله در جریان تظاهرات روز 25 خرداد ماه در میدان آزادی به ضرب گلوله کشته شد.
38. مهرداد حیدری، روزنامه‌نگار روز 21 تیرماه در مشهد کشته شد. وی پیش از مرگ در آخرین یادداشت خود ضمن انتقاد از وزارت اطلاعات در کسب اطلاعاتی ساختگی ، این وزرات خانه را محکوم به نداشتن اطلاعاتی کرد که با فشار بر جوانان قصد به دست آوردن آن را دارد. حیدری که پیشتر در روزنامه خراسان فعالیت داشت بنا بر دلایلی به هفته نامه نسیم مشهد رفت و در این نشریه محلی به فعالیت پرداخت.
39. حمید مداح شورچه یکی از فعالان ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی بود که پس از تحصن در مسجد گوهرشاد مشهد، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شد. او در مدت بازداشت تحت ضرب و شتم قرار گرفت و در روز آزادی به دلیل شدت جراحات وارده جان سپرد. پزشکی قانونی علت مرگ وی را خونریزی مغزی اعلام کرد. مراسم یادبود او روز یکشنبه ١۴ تیرماه در مشهد برگزار شد.
40. امیر کویری، فارغ التحصیل از دبیرستان تطبیقی تهران با حمله نیروهای امنیتی و انتظامی روز شنبه 30 خرداد ماه در تهران کشته شد.
41. سالار قربانی پارام، ٢٢ ساله، بود در اعتراضات اخیر در تهران اخير جان باخت. علت مرگ وی از سوی مقامات امنیتی تصادف با خودروی در حال حرکت اعلام شد.
42. حمید حسین بیگ عراقی 30 خرداد 88 در خیابان انقلاب تهران بر اثر اصابت گلوله به قلب جان باخت.
43. پریسا کلی، ۲۵ ساله فارغ‌التحصیل رشته ادبیات به دلیل اصابت گلوله به گردن درروز یکشنبه ۳۱ خرداد در بلوار کشاورز به شهادت رسید و در روز سه شنبه ۲ تیر در قطعه ۲۵۹ بهشت زهرا به خاک سپرده شد.
44. محسن حدادی، ۲۴ ساله، برنامه نویس کامپیوتر در روز شنبه ۳۰ خرداد در خیابان نصرت تهران به دلیل اصابت گلوله بر پیشانی جان سپرد و در روز سه شنبه ۲ تیر در قطعه ۲۶۲ بهشت زهرا به خاک سپرده شد.
45. ابوالفضل عبدالهی، ۲۱ ساله، فوق دیپلم برق در روز۳۰ خرداد 88 در خیابان انقلاب تهران مقابل دانشگاه صنعتی شریف به دلیل اصابت گلوله به پشت سر جان باخت و در روز سه شنبه ۲ تیر در قطعه ۲۴۸ بهشت زهرا به خاک سپرده شد.
46. واحد اکبری، ۳۴ ساله، شغل آزاد و متاهل، دارای یک دختر ۳ ساله در روز شنبه ۳۰ خرداد به دلیل اصابت گلوله به پهلوی راست در خیابان ونک تهران کشته شد و در روز سه شنبه ۲ تیر در قطعه ۲۶۱ بهشت زهرا به خاک سپرده شد.
47. وحید رضا طباطبایی، ۲۹ ساله، لیسانس زبان انگلیسی چهارشنبه ۳ تیر در بهارستان به دلیل اصابت گلوله به سر شهید و در روز ۶ تیر در قطعه ۳۰۸ بهشت زهرا به خاک سپرده شد.
48. فرزاد جشنی، متولد آبدانان از توابع استان ایلام، در روز۳۰ خردادماه در جریان تیر اندازی نیروهای انتظامی در تهران جان باخت. پیکر وی در روز 28 تیرماه تحت تدابیر شدید امنیتی و با جلوگیری در شهر آبدانان به خاک سپرده شد.
49. کامبیز شعاعی دانشجوی دانشگاه تهران در جریان حمله نیروهای انصار حزب الله به کوی دانشگاه تهران در شامگاه ٢۴ خرداد مورد ضرب و شتم قرار قرار گرفت به دلیل پارگی عروق ناشی از جراحات وارده جان باخت.
50. ایمان نمازی دانشجوی رشته عمران دانشگاه تهران دانشگاه تهران در جریان حمله انصار حزب الله به کوی دانشگاه در شامگاه ٢۴ خرداد مورد حمله وضرب و شتم قرار گرفت و جان سپرد.
51. محسن ایمانی دانشجوی دانشگاه تهران دانشگاه تهران در جریان حمله انصار حزب الله به کوی دانشگاه در شامگاه ٢۴ خرداد مورد حمله وضرب و شتم قرار گرفت و جان سپرد.
52. فاطمه براتی دانشجوی دانشگاه تهران دانشگاه تهران در جریان حمله انصار حزب الله به کوی دانشگاه در شامگاه ٢۴ خرداد مورد حمله وضرب و شتم قرار گرفت به دلیل خونریزی شدید جان سپرد.
53. کسری شرفی، دانشجوی دانشگاه تهران در جریان حمله انصار حزب الله به کوی دانشگاه در شامگاه ٢۴ خرداد در اثرا ضرب و شتم دید جان سپرد.
54. مبینا احترامی دانشجوی بهبهانی دانشگاه تهران در جریان حمله انصار حزب الله به کوی دانشگاه در شامگاه ٢۴ خرداد در اثرا ضرب و شتم دید جان سپرد.
55. شلیر خضری، دانشجو، اهل شهر پیرانشهر، روز ۲۶ خرداد به هنگام حمله نیروهای لباس شخصی به دانشگاه تهران جان سپرد. پیکر وی در شهر پیرانشهر به خاک سپرده شد.
56. کاوه علی پور، ١٩ ساله، شنبه ٣٠ خردادماه در تهران به قتل رسید. بنا به گزارش وال استریت ژورنال مقامات برای پس دادن جسد وی سه میلیون تومان (معادل سه هزار دلار به گزارش این روزنامه) مطالبه نموده‌اند.
57. مسعود خسروی، در روز ۲۵ خردادماه، میدان آزادی ابتدای بزرگراه محمد علی جناح بر اثر تیراندازی اعضای پایگاه مقاومت بسیج مقداد جان سپرد و در بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شد.
58. نادر ناصری در روز ۳۰ خردادماه 88 با تیر اندازی نیروی انتظامی به معترضین نتایج انتخابات در خیابان خوش تهران از ناحیه سر مورد اصابت گلوله قرار گرفت و جان سپرد. پیکر وی در بابل به خاک سپرده شد.
59. علی شاهدی، ۲۴ ساله بعد از دستگیری و انتقال به کلانتری تهرانپارس یکشنبه ۳۱ خرداد در کلانتری جان باخت. پزشکی قانونی علت مرگ وی را نامشخص اعلام کرده اما خانواده‌ی وی معتقدند به علت ضربات باتوم و خونریزی مغزی در کلانتری به قتل رسیده است، وی در روز ۴ تیر ماه در قطعه ۲۵۷ بهشت زهرا به خاک سپرده شد.
60. محمد نیکزادی، ۲۲ ساله، فارغ التحصیل عمران سه شنبه ۲۶ خرداد به دلیل اصابت گلوله به سینه در میدان ونک تهران جان باخت و در روز شنبه ۳۰ خرداد در قطعه ۲۵۷ بهشت زهرا به خاک سپرده شد.
61. مهدی کرمی، 25 ساله عصر روز دوشنبه، ۲۵ خرداد، در تقاطع خیابان جنت آباد و خیابان کاشانی تهران بر اثر اصابت گلوله به گلویش، کشته شد. پیکر وی چهار روز پس از مرگش به خانواده تحویل و در تدابیر شدید امنیتی و تنها با حضور پدرش در قطعه۲۵۶ بهشت زهرا به خاک سپرده شد. مهدی تنها فرزند پسر خانواده بود.
62. تينا سودی، دانشجو، روز شنبه ٣٠ خرداد با اصابت گلوله در میدان انقلاب تهران جان باخت. به خانواده‌ی وی گفته شد برای تحویل جسد بایستی تایید کنند وی به مرگ طبیعی درگذشته است.
63. حسین اخترزند فرزند مرحوم مرتضی، ٣۲ ساله (متولد ۲۷ آذر ماه سال ۱٣۵۵)، بر طبق گزارش‌ها وی در شهر اصفهان و بوسیله افراد منسوب به نیروی بسیج از روی یک ساختمان سه طبقه به پایین پرت شده و در اثر جراحات وارده در گذشته است. مقامات امنیتی در استان اصفهان سقوط وی را ناشی از سهل‌انگاری شخصی دانستند در حالی که طبق گفته شاهدان بر روی جسد وی آثاری از ضرب و شتم قبل از سقوط مشاهده ه است.
64. مسعود خسروی وی در جریان راهپیمایی اعتراض‌آمیز در ٢٥ خردادماه در ميدان آزادی با تیر اندازی نیروهای منسوب به بسیج کشته و در بهشت زهرا مدفون شد.
65. محمد حسين فيضی، ٢۶ ساله در جریان اعتراضات اخیر در تهران در تاریخ نامشخص جان باخته و در قطعه ٢۵٧ بهشت زهرا رديف ٣١ شماره ٢۵ به خاک سپرده شد.
66. محرم چگينی قشلاقی، ٣۴ ساله در جریان اعتراضات اخیر در تهران در تاریخ نامشخص جان باخته و در قطعه ٢۵۶ بهشت زهرا رديف ١۴۶ شماره ١٣ دفن شد.
67. رامین رمضانی فرزند مهدی ٢٢ ساله ٣٢ در جریان اعتراضات اخیر در تهران در تاریخ نامشخص جان باخته و در طعه ٢۵٧ بهشت زهرا رديف ۴۶ شماره ٣٢ دفن شد.
68. سعید اسماعیلی خان ببین ۲۳ ساله در روز 30 خرداد در تهران به ضرب نیروهای انتظامی جان باخت. پیکر وی در شھر خان ببین در استان گلستان به خاك سپرده شد.
69. سجاد قائد رحمتی (متولد اول فروردین 1368) در ساعت 18 روز یکشنبه 31 خردادماه در نزدیکی ایستگاه مترو نواب با اصابت گلوله کشته شد. از صحنه‌ی جان سپردن وی فیلمی موجود است که گفته می‌شود توسط پسرعموی وی گرفته شده است. مقامات امنیتی جهت تحویل جسد وی 4 میلیون تومان پول تیر مطالبه نمودند که با مساعدت مردمی مبلغ یاد شده جمع‌آوری و پرداخت شد.
70. آرمان استخری پور ۱۸ ساله در شیراز محله ابیوردی با برخورد باتوم به سرش به کما رفت. وی روز دوشنبه ۲۲ تیر جان باخت. علت فوت او مرگ مغزی اعلام شده است. پیکر وی در روز سه شنبھ ۲۳ تیر در دارالرحمه شیراز به خاک سپرده شد.
71. امیرحسین طوفان‌پور (تولد ۱۳۵۶ ، مرگ ۲۵ خرداد ۱۳۸۸ تهران) روز دوشنبه بیست و پنج خرداد در میدان انقلاب تهران مورد ضرب و شتم نیروهای امنیتی قرار گرفت. پیکر وی روز جمعه بیست و نه خرداد ماه در پزشکی قانونی کهریزک به خانواده‌اش تحویل شد. مقامات ابتدا خواستار دریافت چندین میلیون تومان تحت عنوان حق تیر بودند اما در نهایت به شرط آنکه خانواده وی بی سروصداوی را دفن کنند حاضر به تحویل جسد بدون دریافت پول شدند. جراحات مشهود در جنازه شامل: تیرخوردگی ساق دست، پهلو و کمر و نیز آثار کبودی در پشت گردن و زخمی عمیق در پشت سر بوده که داخل آن را با پنبه پر کرده بودند، و شکستگی کامل بازویی که تیرخورده بوده است. روی صورت هم بینی به نظر شکسته می‌رسید اما اینکه وی در تیراندازی خیابانی کشته شده یا در بازداشت و تحت شکنجه کشته شده است روشن نیست. وی روز یکشنبه (31/3/88) در قطعه 233 بهشت زهرا ردیف 152 شماره 34 به خاک سپرده شد.
72. مصطفی کیارستمی، 22 ساله، متاهل در نمازجمعه 26 تیر ماه 88 برگزار شد، در مقابل دانشگاه تهران توسط نیروهای بسیجی و لباس شخصی مضروب شد. پس از حضور مادر وی در محل، انتقال به منزل و وخامت حال، وی به بیمارستان کسری تهران منتقل شد. وی همان شب به دلیل ضربات متعدد باتوم وارده به سر و خونریزی مغزی فوت کرد. پیکر وی روز بعد، شنبه در در گورستان بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شد.
73. یعقوب بروایه (تیر ۱۳۶۱ - تیر ۱۳۸۸)، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته نمایش در دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرکز، 30 خرداد 88 توسط نیروهای بسیج از بام مسجد لولاگر مورد اصابت گلوله قرار گرفت و از ناحیهٔ سر مجروح شد. وی به بیمارستان لقمان انتقال یافت، اما به رغم تلاش پزشکان برای نجات جان وی، در نهایت دچار مرگ مغزی شد و 4 تیرماه در سن ۲۷ سالگی درگذشت.
74. جعفر بروايه، استاد دانشگاه چمران اهواز و دانشجوي مقطع دكتراي دانشگاه تهران كه براي شركت در امتحانات به تهران رفته بود، در تظاهرات ميدان بهارستان از ناحيه سرمورد اصابت گلوله قرار گرفت و جان باخت. پزشكي قانونی علت مرگ وی را خونريزي مغزی اعلام كرده است.
75. پویا مقصود بیگی، دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در تاریخ 30 خرداد88 توسط نیروهای امنیتی کرمانشاه دستگیر و در بازداشتگاه مورد ضرب و شتم قرار گرفت. وی پس از آزادی فوت درگذشت.
76. علی فتحعلیان، ساکن خیابان رودکی، خیابان شکوفه (خمسه)، 30‌ام خردادماه مقابل مسجد لولاگر مورد اصابت گلوله‌های نیروهای بسیج قرار گرفته و جا باخت.
77. بهزاد مهاجر، 47 ساله در جریان راهپیمایی مسالمت‌آمیز 25 خرداد ماه امسال مفقود شد و تا زمان تحویل جسد نشانی از وی در فهرست دادسرای انقلاب، زندان اوين و نیز مراکز درمانی موجود نبود. پیکر بهزاد مهاجر شنبه، دهم مرداد ماه 88 در سردخانه کهریزک به خانواده‌اش تحویل داده شد. خواهر وی پیش از این چند بار به کهریزک مراجعه کرده بود، اما اثری از جسد برادرش که سی و یکم خرداد تحویل پزشکی قانونی شده نیافته بود. بر طبق گفته‌های شاهدان عینی بر روی سینه‌ی بهزاد مهاجر آثار اصابت گلوله مشاهده شده است.

کميته گزارشگران حقوق بشر
Committee of Human Rights Reporters


http://schrr.net/spip.php?article5199