Wednesday, September 30, 2009

نوروز جهانی شد

نوروز جهانی شد

خبرگزاري ميراث فرهنگي _ گروه ميراث فرهنگي _ پرونده ثبت جهاني نوروز پس از عبور از فراز و نشيب‌هاي زياد امروز با نمايندگي 7 کشور برگزار کننده اين مراسم و مديريت کشور ايران به فهرست ثبت آثار ناملموس جهاني رسيد.

مسعود علويان صدر، معاون حفظ و احياء و ثبت آثار تاريخي که به منظور شرکت در مراسم ثبت آثار ناملموس جهاني به ابوظبي رفته است در گفتگو با CHN گفت: «حدود ساعت 11 صبح امروز 8 مهرماه نوروز به فهرست ميراث ناملموس جهان پيوست.»

تشکيل پرونده ثبت جهاني نوروز حدود سه سال قبل با شرکت حدود 10 کشور منطقه که بيشتر آن‌ها همسايگان ايران هستند، آغاز شد و در نهايت با حضور 7 کشور به ثبت رسيد. اين کشورها عبارتند از: ايران، هند، جمهوري آذربايجان، ازبکستان، قزاقستان، پاكستان و تركيه

علويان صدر در پاسخ به اين سئوال که چرا کشورهاي تاجيکستان و افغانستان که مراسم نوروز در آن‌ها برگزار مي‌شود در تشکيل اين پرونده نقش نداشتند گفت: «تاجيکستان هنوز به عضويت کنوانسيون ميراث ناملموس جهاني در نيامده است و افغانستان نيز به تازه‌گي به اين کنوانسيون ملحق شده و نتوانست خود را براي همکاري در اين پرونده آماده کند.»

معاون حفظ و احياء و ثبت آثار تاريخي درباره تشکيل پرونده نوروز گفت: «در اين پرونده تمام ريز نکاتي که در برگزاري آيين نوروز وجود دارد ديده شده است. اين ريزنکات قبل و هنگام مراسم نوروز از قبيل خانه‌تکاني، هفت سين و حتي پخت‌وپزهاي زمان عيد و غذاهاي سنتي اين روز را شامل مي‌شود.»

به گفته وي نوروز ايام نو شدن جهان است و موضوع به عنوان يک اصل تاريخي همواره مورد توجه کشورهاي جهان بوده است. نوروز در سرزمين ما از ويژه‌گي‌هاي منحصر به فردي برخوردار بوده و از هزاران سال قبل تا کنون اين مراسم در ايران جشن گرفته مي‌شود