Tuesday, October 21, 2008

ايراني ها يكي از سكولارترين گروههاي مهاجر



آمار منتشره در گوشه و كنار دنيا حكايت از رشد گرايش هاي سكولار در بين ايرانيان دارد. در اينجا براي مدلل ساختن آنچه گفته شد، آمار رسمي اي كه در يكي از كشورهاي اسكانديناوي در خصوص ميزان عقايد و دينداري ايرانيان مقيم آن كشور منتشر شده است را مي آورم:«اداره مركزي آمار نروژ» Statistisk Sentralbrå (SSB هر چند سال يكبار گزارش هايي را در مورد چگونگي سطح زندگي و معيشتي «مهاجرين ساكن نروژ» انتشار مي دهد. اين گزارش ها كه براساس نظرسنجي هايي كه از اشخاص عادي مهاجر ساكن نروژ به عمل مي آيد، علاوه بر جنبه ي اطلاع رساني داشتن، مي تواند مورد استفاده ي مسئولين اجرايي و ديگر مراكز تصميم گيري نيز قرار مي گيرد.يكي از اين گزارش ها كه در ماه فوریه گذشته انتشار يافته مربوط است به يك «نظر سنجي از سطح زندگي» مهاجرين ده كشور «غير غربي» ساكن در نروژ كه در سال ۲۰۰۶ انجام گرفته است. نروژي هاي ايراني تبار نيز يكي از شركت كنندگان در اين نظر سنجي بودند.
در بخشي از اين گزارش كه با عنوان «ايراني ها سكولارترين گروههاي مهاجر» انتشار يافته، به دين و درجه اعتقاد پرسش شونده ها مي پردازد كه آمده است: «ايرانيها يكي از سكولارترين گروههاي مهاجري هستند كه در نروژ زندگي مي كنند. از هر ده مهاجر ايراني چهار نفر عقيده دارد كه مذهب هيچ اهميتي در زندگي روزانه شان ندارد. و تقريبا نيمي از ايراني ها ديني كه با آن بزرگ شده اند را ترك گفته اند.»نكته جالب در اين نظر سنجي اينكه خود گزارشگران اداره آمار اذعان مي دارند «اين ارقام را بايد مخصوصا از اين زاويه در نظر گرفت كه بسياري از ايرانيهاي مقيم نروژ از كشوري گريخته اند كه داراي يك سيستم مذهبي ـ ديني است.»
در نقطه مقابل ايراني ها سومالييايي ها قرار دارند كه از هر ۱۰ نفرشان ۹ نفرعقيده دارند كه مذهب نقش مهمي در زندگي شان دارد. بعد از اين گروه، مهاجرين پاكستاني و سريلانكايي قرار دارند كه نقش مذهب را در زندگي شخصي شان فوق العاده مهم ارزيابي مي كنند. گزارش مي افزايد كه «هفت نفر از ده پرسش شونده ي مهاجر تاييد مي كنند كه آنها مذهبي كه با آن رشد كرده اند را حفظ كرده اند. ولي اين آمار در گروههاي كشوري مختلف، متفاوت است. بيش از نيمي از گروه ايراني ها مي گويند كه نسبت به ديني كه با آن بزرگ شده اند بي تفاوتند.» در اين گزارش همچنين مي خوانيم كه اين «رو گرداني از دين يا دين زدايي» در بين شيلييايي ها هم رقم بالايي دارد بطوري كه وابستگي آنها به دين ازهر ده نفر به چهار نفر مي رسد. اين در حالي است كه در بين مهاجرين بوسني ـ هرزگوين، صرب ها، تركيه، عراق و ويتنام از هر ده نفر يك نفر مذهبش را رها كرده است. همچنين مهاجرين پاكستاني و سومالييايي فقط یك تا دو در صدشان مي گويند كه از دين خود را ترك گفته اند.
- در يك نظرسنجي اجتماعي در سطح اروپا (ESS) كه در سال ۲۰۰۶ انجام گرفت كشور نروژ هم در آن شركت داشت. در يكي از پرسش ها آمده بود كه اگر قرار باشد ميزان وابستگي شما به مذهبتان را از ۰ تا ۱۰ در جايي قرار دهيم كه ۰ به معناي عدم وابسته بودن شما، و ۱۰ به معناي وابستگي شديد شما به مذهب باشد، شما خود را در كجا قرار مي دهيد؟ نتيجه ي ميانگين جواب كشورهاي زير از اين قرار است:
- نروژي ها ۳,۸ (كه به عنوان يكي از سكولارترين كشورهاي اروپايي شناخته شد)- سوئدي ها ۳,۶- دانماركي ها ۴,۳- و قبرسي ها و لهستاني ها ميزان وابستگي شان به دين ۷,۰ و ۶,۶ بوده است كه مي توان گفت جزء مذهبي ترين ملت ها هستند.(ميانگين جواب ايراني ـ نروژي ها به اين پرسش ۴,۰ بوده است.)