Saturday, July 11, 2009

وضعيت بازداشت شدگان بحراني است

اطلاعیه مطبوعاتی

آن چه از نقض گسترده حقوق بشر در طی یک ماه گذشته در ایران اتفاق افتاده با هیچ کدام از قوانین داخلی حکومت ایران و قوانین بین المللی که ایران آن را امضا کرده و نسبت به آن تعهد دارد منطبق نیست. ضرب وشتم مردمی که به صورت مسالمت آمیز برای اعتراض به خواسته‌های‌شان به خیابان آمده بودند از بارزترین و مشهودترین نمونه‌های نقض گسترده‌ و اسفبار حقوق‌بشر در ایران است.

بازداشت چندین هزار تن از شهروندان ایران به صورت گسرتده و فله‌یی در خیابان‌ها و بازداشت صدها روزنامه‌نگار و فعال سیاسی و حقوق‌بشر و نگه‌داری آنان در بدترین شرایط ممکن در زندان که همراه با رفتارهای اضایی و شکنجه‌های طاقت فرسا بوده ، باعث نگرانی‌های بسیار شده است. آن‌چه از زندان اوین و دیگر زندان‌ها هم‌چون بازداشت‌گاه‌های شاپور کمپ کهریزک و زیر زمین وزارت کشور که به «منهای چهار وزارت کشور» معروف است، گزارش می‌شود با هیچ قاموس حقوقی تعریف نمی‌شود و هیچ انسانی آن‌را در کسوت رفتار انسانی لباس عافیت نمی‌پوشاند.

زندانیان بازداشت شده به طور مداوم و هر روزه تحت شکنجه و ضرب‌وشتم و رفتارهای خشن و تحقیرآمیز قرار دارند. هتاکی ها و ناسزاها برای تحقیر زندانی، شکنجه‌ها مختلف جسمی و روحی هم‌چون بی‌خوابی برای زندانی به ویژه در زندان اوین که چند برابر بیش از ظرفیت موجود خود پذیرای زندانیان شده از جمله‌ها رفتارهای دهشت‌آوری که بر زندانیان روا می‌شود.

بر اساس اصل 39 قانون اساسی «هتك حرمت و حیثیت كسی كه به حكم قانون دستگیر، بازداشت، زندانی یا تبعید شده، به هر صورت كه باشد، ممنوع و موجب مجازات است.» هم‌چنین در ماده ۵ اعلامیه جهانی حقوق‌بشر آمده است: «هيچکس را نبايد مورد ظلم و شكنجه و رفتار يا کيفری تحقيرآميز ،موهن ، یا خلاف انسانیت و شان بشر قرار داد.» هم‌چنین است اصل 23 و 32 و 36 و 37 و 38 و 39 قاون اساسی که در آن صراحتا تفتیش عقاید و بازداشت خودسرانه و شکنجه به منظور اعتراف‌گیری و رفتارهای غیر قانونی با متهمانی که اصل بر برائت آنان است را ممنوع اعلام کرده و تخطی از این قوانین را قابل پی‌گرد دانسته است. اما مدعیان قانون و کسانی که باید قانون را رعایت کنند در نهادهای مختلف امنیتی و قضایی هم‌چون بسیج و وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دست به بازداشت‌های غیرقانونی می‌زنند و خودسرانه هر رفتاری که بخواهند انجام می‌دهند.

گزارش‌های دریافتی مجموعه فعالان حقوق‌بشر در ایران از زندان‌های مختلف و بازداشت‌گاه‌هایی که بیش از ظرفیت خود زندانی دارند بسیار تکان دهنده و غیرقابل قبول است. وضعیت زندانیان زندان اوین بسیار اسفناک گزارش می‌شود. زندانیانی که از حداقل نیازهای روزمره‌ی انسانی هم‌چون غذای مناسب محروم هستند. زندانیانی که به شدت ضرب‌وشتم و شکنجه می‌شوند و هیچ رسیده‌گی پزشکی برای آنان امکان‌پذیر نیست. زندانیانی که در بازداشت ‌شده اند و به علت کثرت بیش از حد زندانیان حتا بازجویی کردن و پیش بردن پرونده‌ی آنان فراموش می‌شود. زندانیانی که در سلول‌های کوچک چند نفره نگه‌داری می‌شوند و حتا برای خوابیدن مشکل دارند.

مجموعه فعالان حقوق‌بشر در ایران با ابراز نگرانی شدید وضعیت زندان اوین را چیزی مثل قرار گرفتن در وضعیت قرمز عنوان می‌کند و به مسئولین دستگاه قضایی و نهادهای خودسر امنیتی نسبت به سلامت جسمی و روحی زندانیان هشدار می‌دهد که هرگونه آسیب و تعرضی به سلامت جسمی و روی زندانیان مستقیما بر عهده‌ی آنان است و هیچ عذری در این زمینه قابل قبول نخواهد بود. این مجموعه از این نهادها می‌خواهد که هر چه سریع‌تر به این بازداشت‌های خودسرانه و غیرقابل قبول پایان دهند و هیچ زندانی را تحت شکنجه و ضرب‌وشتم‌ در زندان اوین و سایر اماکن قرار ندهند. این رفتار نه با قوانین داخلی و نه با قوانین بین‌المللی هم‌خوانی نداشته و مورد پذیرش هیچ‌ وجدان بیداری قرار نخواهد گرفت.

مجموعه فعالان حقوق‌بشر در ایران با ابراز تاسف از حوادثی که این روزها در بازداشتگاهها و زندان اوین می‌گذرد از همه‌ی گروه‌های مدافع حقوق‌بشر و سازمان‌های بین‌المللی می‌خواهد که نسبت به وضعیت بحرانی زندان اوین توجه بسیار بیش‌تری مبذول دارند، چرا که سلامت جسمی و روحی زندانیان در معرض خطر جدی قرار دارد و آنان از نظر غذایی و بهداشتی در بدترین شرایط ممکن هستند. این مجموعه ضمن پیگری هر لحظه‌ی وضعیت زندانیان خواهان آزادی بی‌قید وشرط و هر چه سریع‌تر تک تک بازداشت‌شده‌گان است.
دبیرخانه مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران

تهران – 20 تیرماه