Saturday, December 12, 2009

وال استريت ژورنال : انسداد 2 ميليارد دلار از دارايي‌هاي ايران در سيتي گروپ

وال استريت ژورنال : انسداد 2 ميليارد دلار از دارايي‌هاي ايران در سيتي گروپ

وال استريت ژورنال فاش كرد كه يك دادگاه آمريكايي سال گذشته دو ميليارد دلار از دارايي‌هاي ايران را در بانك سيتي‌گروپ مسدود كرده است.

به گزارش ايسنا، اين روزنامه با اشاره به اسناد قانوني خبر داد كه دادگاهي در نيويورك با استناد به اطلاعاتي كه وزارت خزانه‌داري آمريكا ارائه كرده بود، به بانك سيتي‌گروپ دستور داد تا در ژوئن 2008 اين ميزان پول را مسدود كند.

گفته مي‌شود كه اين پول در حسابي متعلق به گروه بانكي كلير‌استريم لوكزامبورگ (بخشي از دويچه‌بانك) نگهداري مي‌شده است. اين در حالي است كه سيتي‌بانك، كليراستريم و دولت ايران تا كنون در اين خصوص اظهار نظري نكرده‌اند.

در گزارش وال‌استريت ژورنال آمده است كه كليراستريم نگه‌داري سرمايه‌ براي ايران را تكذيب كرده و در تلاش براي آزادسازي اين پول است.

سال‌هاست كه شركت‌هاي آمريكايي از انجام فعاليت با ايران منع شده‌اند و وال استريت ژورنال مي‌نويسد كه هيچ نشانه‌اي دال بر اين كه سيتي‌گروپ از تعلق اين پول به ايران خبر داشته، در دست نيست.

انسداد اين پول در راستاي شكايت خانواده‌هاي سربازان نيروي دريايي آمريكا صورت مي‌گيرد كه در بمب‌گذاري سال 1983 در لبنان كشته شدند و دادگاهي در آمريكا ايران را مسبب آن اعلام كرده است!

در سال 2007 يك قاضي دادگاه ايران را به پرداخت 2.7 ميليارد دلار به خانواده‌هاي قربانيان محكوم كرد و وكلاي خانواده‌ها از وزارت خزانه‌داري آمريكا خواستند تا با انسداد دارايي‌هاي ايران درصدد پرداخت خسارت آنها برايد. تا اينكه دادگاهي در نيويورك دارايي‌هاي كليراستريم درسيتي‌ گروپ را به صورت محرمانه مسدود كرد