Friday, December 25, 2009

گرو کشی محمود احمدی نژاد برای "آزادی یکی از قاتلان شاهپور بختیار علی وکیلی راد


گرو کشی محمود احمدی نژاد برای "آزادی علی وکیلی راد"
به قلم : شاهرخ بهزادی


"محمود احمدی نژاد" رئیس جمهوری اسلامی ایران دیروز، جمعه به خبر گزاری فرانسه گفته است که با آزادی "کلوتید رایس" موافق است، در صورتیکه رهبران فرانسه کمی در رفتارشان با جمهوری اسلامی تجدید نظر کنند.
وی گفته است که ما میخواهیم این مشکل را حل کنیم. ولی حل آن به رفتار رهبران فرانسه بستگی دارد. کافی است که آنها قدری در رفتار خود تجدید نظر نموده و راه تعادل در پیش گیرند و این مسئله حل میشود. وی افزوده است که رهبران فرانسه بخوبی میدانند که باید چکار کنند تا این مشکل حل گردد.
گرچه "محمود احمدی نژاد" صریحاً نمی گوید که "کلوتید رایس" را با "علی وکیلی راد" یکی از قاتلان شاهپور بختیار مبادله کند. ولی طرفهای فرانسوی وی به روشنی این پیام مبادله را دریافت میدارند. بدین لحاظ ، "برنارد کوشنر" وزیر امور خارجه فرانسه بسرعت واکنش نشان داده و اعلام میدارد : " پاریس حاضر بانجام چنین مبادله ای نیست."
این اولین باری نیست که "محمود احمدی نژاد" انجام این مبادله را مطرح و پیشنهاد میکند.
"نیکلا سرکوزی"رئیس جمهوری فرانسه در کپنهاگ در پاسخ به پرسش خبرنگاری در این باره اظهار میداردکه بسیار خوشحال است که رئیس جمهوری اسلامی ایران " کلوتید رایس" را بی گناه میداند. وی اظهار میدارد که از سخنان ایشان اینطور استنباط میشود که نگاهداری "کلوتید رایس" نه بخاطر کارهائی که انجام داده، بلکه بلحاظ رفتار رهبران فرانسه میباشد.
"کلوتید رایس" جوان دانشگاهی فرانسوی دردانشگاه اصفهان در اول ماه ژوئیه گذشته بدلیل شرکت در تظاهرات اعتراضی پس از انتخاب مجدد"محمود احمدی نژاد" دستگیر شده و از 16 ماه اوت گذشته با پرداخت ضمانت دراقامت اجباری درسفارت فرانسه در تهران بسر میبرد.

"علی وکیلی راد" یکی از قاتلان شاهپور بختیار- آخرین نخست وزیر پیش از انقلاب اسلامی- است که با رأی دادگاه جنایی پاریس در سال 1994 بجرم قتل محکوم به حبس ابد گردیده وحداقل باید 18 سال در زندان باشد.
به هنگام محاکمه وی در پاریس ، جمهوری اسلامی هرگونه ارتباط و وابستگی را با وی و دیگر قاتلان منکر شده بود. پرسشی که هم اکنون در اذهان مطرح میشود، اینست که : "چرا محمود احمدی نژاد اصرار برمبادله و آزادی قاتلی را میکند که جرم وی محرز بوده و جمهوری اسلامی همواره اعلام داشته که هیچگونه ارتباطی با وی نداشته است؟"






ایران خواستار مبادله ی کلوتیلد رایس با یکی از قاتلان شاپور بختیار، علی وکیلی راد، شده است
گرو کشی احمدی نژاد برای "آزادی علی وکیلی راد".

خبرگزاری هرانا - حقوق زندانیان: وزیر امور خارجۀ فرانسه برنارد کوشنر در یک کنفرانس خبری در پاریس گفت که دانشگاهی جوان فرانسوی، کلوتیلد رایس، روز چهارشنبه از سوی دستگاه قضایی ایران احضار و بازجویی شده است.

به گزارش راديو فرانسه، کلوتیلد رایس که از سوی مقامات ایرانی متهم به جاسوسی است و به همین دلیل ممنوع الخروج اعلام شده هم اکنون در سفارت فرانسه در تهران اقامت دارد و در هفده نوامبر گذشته نیز توسط دادگاه انقلاب تهران احضار و بازجویی شده بود.

رئیس جمهوری ایران جمعه گذشته به خبرگزاری فرانسه گفته بود که با آزادی کلوتیلد رایس موافق است، مشروط به اینکه رهبران فرانسه نیز در رفتار خود تجدید نظر کنند.

اگر چه محمود احمدی نژاد توضیح بیشتری در این باره نداده است، پیشتر غیرمستقیم خواستار معاوضه کلوتیلد رایس با یکی از قاتلان شاپور بختیار، علی وکیلی راد، شده بود که از سال ١٩٩٤ در فرانسه زندانی است.

در واکنش به این پیشنهاد، وزیر امور خارجۀ فرانسه، برنارد کوشنر، امروز دوشنبه بار دیگر گفت که پاریس حاضر به انجام چنین معامله ای نیست.

وزیر خارجۀ فرانسه اضافه کرد که محمود احمدی نژاد صریحاً خواستار چنین مبادله ای با دولت فرانسه شده است، ولی از نظر دولت پاریس چنین معامله ای غیرقابل اجرا است حتا اگر تمایلی به انجام آن وجود داشته باشد