Sunday, December 20, 2009

در باره بنیاد عبدالرحمن برومند

در باره بنیاد عبدالرحمن برومند

بنیاد عبدالرحمن برومند برای پیشبرد حقوق بشر و دموکراسی (مردم سالاری ) در ایران نهادی است غیر انتفاعی و غیر دولتی که به یاد دکتر عبدالرحمن برومند، وکیل دادگستری و یکی ازهواخواهان فعال دموکراسی در ایران، پایه گزاری شده است. او زندگی خود را وقف پیشبرد دموکراسی کرد و به همین دلیل به تاریخ ۲۹ فروردین ۱۳۷۰ در پاریس به دست مأمورین جمهوری اسلامی ترور شد. بنیاد برومند مستقل است و وابستگی سیاسی به هیچ گروهی ندارد؛ هدف بنیاد پی گیری آرمان های دکتر عبدالرحمن برومند است.

تاًمین عدالت و کمک به استقرار دموکراسی از تعهدات اساسی بنیاد است. بنیاد عبدالرحمن برومند بر آن است که آموزش و تقویت فرهنگ مردم سالاری و اشاعه اندیشه حقوق بشر از شرائط ضروری استقرار و ثبات دموکراسی در ایران می باشد.

اعلامیه جهانی حقوق بشر ۱۹۴۸ ودیگر اسناد و ابزار حقوقی مربوط به آن رهنمون این بنیاد است. بنیاد عبدالرحمن برومند به ارزش های مندرج در اعلامیه مذکور و جوهر جهانی حقوق بشر و آزادی های فردی باور دارد و اساس فعالیت های خود را بر این اصل قرار می دهد که باید تمام این حقوق بدون استثناء وهیچگونه تبعیض جنسی، نژادی، ملی، اجتماعی، مذهبی و عقیدتی مورد حفاظت قرار گرفته و ترویج شود. با علم به اینکه عدم جبران موارد نقض حقوق بشرمانعی است جدی در مقابل استقرار دموکراسی، بنیاد عبدالرحمن برومند برای اجرای عدالت، احقاق حقوق و اعاده حیثیت همه قربانیان نقض حقوق بشر کوشش خواهد نمود.

بر پایه اصول مذکور، بنیاد خود را موظف می داند در جهت گسترش آگاهی عموم در مورد دموکراسی و حقوق بشر گام بردارد. بنیاد عبدالرحمن برومند امیدواراست به اعاده حیثیت از قربانیان بی شمار نقض حقوق بشر در ایران از طریق تحقیق، جمع آوری و نشر اطلاعات یاری رساند.

در فعالیت های خود بنیاد عبدالرحمن برومند از حمایت مالی افراد و سازمان های خیریۀ متعددی برخوردار است. ٥٠% بودجۀ سالیانۀ بنیاد برومند از سازمان های خیریۀ خصوصی آمریکایی، ٣٤% آن از سازمان های خیریۀ خصوصی اروپایی، و ١٦% بودجه اش از بنیاد ملّی برای دموکراسی (ند) تأمین می شود. ند سازمانی است غیر دولتی و غیر انتفاعی، که بودجه اش از طرف کنگرۀ ایالات متحدۀ آمریکا تأمین می شود اما از دولت مستقل است و تحت نظارت هیئت مدیره ای مستقل و غیر حکومتی اداره می شود.

Chart

(ارقام بالا بر اساس بودجۀ سال ٢٠٠٩ بنیاد برومند حساب شده است)

بنیاد عبدالرحمن برومند در فروردین ماه سال ۱۳۸۰ به ابتکار لادن و رویا، فرزندان عبدالرحمن برومند به ثبت رسید.

لادن برومند که در گذشته در فوروم مطالعات دموکراتیک پژوهشگر میهمان بوده، در حال حاضر در بیناد برومند مدیر تحقیقات است. وی تحصیلات عالی خود را در فرانسه به پایان رسانده و دارای فوق لیسانس دررشته ی جامعه شناسی سیاسی و دکترا در رشته تاریخ می باشد. او مؤلف کتاب "نبرد اصول" (پاریس، ۱۹۹۹)، تحلیلی از علل تنش بین حقوق بشر و اصل حاکمیت مطلق ملت در مباحثات مجالس مقننه فرانسه در دوران انقلاب کبیر فرانسه، است. وی همچنین مقالاتی در موضوع انقلاب فرانسه، مسئله ی اصلاحات در جمهوری اسلامی ایران و ماهیت تروریسم اسلامی در مجلات علمی آمریکا و فرانسه منتشر ساخته است. تعدادی از این مقالات با همکاری رویا برومند به رشته تحریر کشیده شده اند

رویا برومند تحصیلات عالی خود را در فرانسه با اخذ درجه ی دکترا در تاریخ از دانشگاه سوربن به پایان رسانده. وی به عنوان مشاور با سازمان نظارت بر حقوق بشر همکاری نموده است. رویا برومند کارشناس تاریخ معاصر ایران است و در مورد حقوق زنان در قانون خانواده در شمال افریقا پژوهش کرده است. او همراه با لادن چندین مقاله در مورد اصلاحات در جمهوری اسلامی و ماهیت تروریسم اسلامیست نوشته است.

رضا ناصحی فارغ التحصیل رشته ی جامعه شناسی از دانشگاه تهران و از جمله فعالین ایرانی حقوق بشر است. رضا ناصحی یکی از مؤسسین و همکاران مجله فرهنگی-سیاسی نقطه (پاریس ۱۹۹۹-۱۹۹۵) بود. او مقالات متعددی در مورد اوضاع اجتماعی و سیاسی ایران، دفاع از حقوق بشر و توسعه ی فرهنگ دموکراسی منتشر کرده است. رضا ناصحی در سال ۱۳۸۲ به بنیاد عبدالرحمن برومند پیوست و از آن زمان با بنیاد همکاری می کند


undefined
کپی رایت بنیاد عبدالرحمن برومند