Monday, September 21, 2009

دفاع مردم از جان خود جرم نیست

دفاع مردم از جان خود جرم نیست

رادیو آلمان: فرمانده نیروی انتظامی از دستگیری ۳۵ نفر در روز قدس خبر داد و اتهام آنها را تخریب اموال عمومی و از جمله آتش زدن سطل زباله عنوان کرد. آیا دفاع مردم برای حفظ جان خود در برابر گاز اشک آور جرم است؟ پاسخ یک حقوقدان منفی است.

سرتیپ عزیزالله رجب‌زاده، فرمانده نیروی انتظامی تهران، به خبرگزاری ایسنا اعلام کرد که در روز قدس، چند موتورسیکلت و تعدادی سطل زباله در سطح شهر تهران آتش زده شده‌‌ و پلیس بلافاصله اقدام کنندگان را دستگیر کرده است.

سرهنگ مهدی احمدی، رییس مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی نیروی انتظامی، نیز پیش از این از دستگیری کسانی خبر داده بود که قصد آسیب زدن به اموال عمومی را داشته‌اند

بر اساس گزارش‌ها، درگیری یا حادثه‌ای در مسیر رفت تظاهرکنندگان به سوی دانشگاه تهران پیش نیامده و کار نیروی انتظامی در این مسیر، حفظ نظم و جلوگیری از تداخل صفوف مخالفان و موافقان دولت بوده است. درگیری، دستگیری‌ و ضرب و شتم تظاهرکنندگان در مسیر بازگشت و در نقاط مرکزی تهران، چون خیابان تخت طاووس و کریم‌خان روی داده‌اند.

یکی از شاهدان عینی به دویچه‌وله گفت: «در تقاطع مطهری و تخت طاووس، پلیس راه مردم را بست و نگذاشت آنها به سمت ونک بروند. دخترها و پسرها وسط خیابان نشستند روی زمین. اول تعدادی موتورسوار آمدند مانور دادند و بعد انگار دستور حمله داده شد. گاز اشک‌آور پرتاب کردند و مردم را بخصوص مردها را خیلی کتک زدند. من به چشم خودم دیدم که پلیس با باتوم زد شیشه یک بانک را خرد کرد.»

شاهد دیگری می‌گوید که مردم در خیابان ولیعصر روبروی سینما آفریقا و نیز در خیابان زرتشت، موتورهای دو نفر را که به آنها حمله ور شدند، زمین انداختند، اما کسی ندید که چگونه این موتورها آتش گرفتند.

سردار رجب‌زاده اعلام کرده که پلیس با دستگیری‌های اخیر، قاطعانه با کسانی که در خیابان‌های هفت تیر یا مطهری اقدام به تحریک کردند، برخورد کرده است. دکتر خلیل بهرامیان، حقوقدان در این مورد می‌گوید: «پلیس اجازه دارد بلافاصله کسی را حین جرم مشهود دستگیر کند. اما دفاع مردم از جان خود جرم نیست. رفتار مردم معترض در خیابان‌ها مسالمت‌آمیز بوده و کسانی باید مورد پیگرد قرار گیرند که آنها را تحریک کرده‌اند یا کتک زده‌اند. آتش زدن زباله و نه سطل زباله، برای آن است که جلوی آثار گاز اشک‌آور را بگیرند. جرم را پلیس مرتکب می‌شود که در یک اجتماع آرام، گازاشک‌آور رها کرده و مرتکب خشونت شده است