Monday, September 21, 2009

نوجوانی در آستانه اعدام در زندان شیراز

نوجوانی در آستانه اعدام در زندان شیراز

روزنامه سرمایه: یک پرونده قصاص زیر 18 سال دیگر روی میز قوه قضائیه. در حالی که گفته می شود پرونده محمدرضا حدادی برای آخرین بار مورد بازبینی قرار گرفته و به دادگاه شعبه رسیدگی کننده در کازرون برگشته است، خانواده وی اعلام نگرانی می کنند حکم پیشین وی بدون در نظر گرفتن نکاتی که آنها به عنوان ادله اثبات بی گناهی وی ارائه کرده اند، مجدداً تایید شود. رحمت الله حدادی برادر محمدرضا حدادی با اعلام این موضوع گفت: «درحالی که ما منتظر نتیجه استیذان برادرمان بودیم از سوی شعبه رسیدگی کننده به پرونده در کازرون به ما اعلام شده حکم پیشین وی از سوی شعبه 7 دیوان عالی بدون تغییر تایید شده و به کازرون برگشته است و حکم به زودی از سوی شعبه اجرای احکام شیراز به اجرا در خواهد آمد.» وی افزود: «پیش از این در اردیبهشت ماه گذشته حکم در زندان عادل آباد شیراز تا مرحله اجرا پیش رفت اما با وساطت آیت الله شاهرودی برای بررسی بیشتر پرونده متوقف شد. ما برای اینکه ثابت کنیم برادرمان بی گناه است اسناد و مدارکی را مبنی بر اینکه این قتل توسط او انجام نشده و فقط از سوی همدستانش بر گردن او انداخته شده است ارائه کردیم و امیدوار بودیم قاضی رسیدگی کننده به حکم به این نکات توجه کند که متاسفانه متوجه شدیم نه تنها بررسی خاصی روی پرونده انجام نشده بلکه همان حکم عیناً تایید شده است.» به گفته وی «آنها مستنداتی دال بر اثبات بی گناهی محمدرضا حدادی دارند اما دادگاه تاکنون از آنها نخواسته برای توضیح مستندات خود اقدامی کنند.»وی اضافه کرد: «برای اعدام محمدرضا از اولیای دم پول دیه ای گرفته اند که مربوط به چند سال گذشته و یک چهارم دیه منظور شده است چون آنها هنگام ارتکاب قتل چهار نفر بودند. اما این مساله وجود دارد که پول دیه با توجه به قیمت جدید بسیار بیشتر از مبلغ گرفته شده است.»وی درباره اینکه خانواده اولیای دم در خصوص گذشت از خون مقتول چه واکنشی دارند، افزود: «آنها اعلام کرده اند ما می دانیم
برادر شما قاتل اصلی نیست اما چرا همان ابتدا ارتکاب قتل را بر گردن گرفت.»
وی خاطرنشان کرد: «ما می ترسیم اجرای حکم برادرمان بدون اطلاع ما انجام شود در حالی که حداقل ما در همان روز اجرای حکم وقت داریم تا به پای خانواده مقتول بیفتیم و از آنها طلب بخشش کنیم.»
شرح ماجرا
30 مرداد ماه سال 82 مردی به کلانتری مراجعه و اعلام می کند پدرش به نام محمدباقر از روز 28 مرداد ماه کازرون را به مقصد شیراز ترک و تاکنون مراجعه نکرده است. هشتم شهریور همان سال وی به پلیس اعلام می کند اتومبیل پدرش بعد از 11 روز در روستای فتح آباد کازرون پیدا شده است. تحقیقات قضایی و پلیسی درخصوص گم شدن محمدباقر آغاز می شود و در جریان رسیدگی، شخصی به نام مهدی ساسانی اقرار می کند که هنگام سرقت اتومبیل و کشتن راننده افرادی به نام های محمد قربانی، تقی و کریم نیز دخالت داشته اند.
20 مهر ماه همان سال کریم حدادی دستگیر می شود و اظهار می دارد:
«من به اتفاق مهدی ساسانی و تقی حدادی و محمد روبه روی امامزاده سید حسین ساعت 11 یا 12 شب بود که ایستادیم بغل جاده، یک پیکان سواری جوانان نارنجی رنگ از کازرون آمد، محمد قربانی و تقی حدادی دست بلند کردند پیکان هم ایستاد و ما سوار شدیم از قائمیه رد شدیم به طرف شیراز. محمد به راننده گفت: «یک رفیق داریم او را سوار کن کرایه ات را می دهیم، راننده قبول کرد. در بین راه به بهانه دستشویی، راننده، خودرو را متوقف کرد و پیاده شدیم من و محمد رفتیم داخل دره و مهدی و تقی پهلوی راننده ماندند راننده می خواست آب به داخل رادیاتور ماشین بریزد که تقی سنگی برداشت و از پشت به سر راننده زد و راننده روی زمین افتاد. بعد من و محمد از پایین آمدیم بالا و به اتفاق مهدی و تقی چند مشت هم به سر و صورت و سینه راننده زدیم و بعد جنازه او را داخل صندوق عقب پیکان انداختیم و او را تا حکیم باشی و رشن آباد آوردیم. در راه متوجه شدیم که پیرمرد راننده هنوز جان دارد و سرو صدا می کند. تقی که پسرعموی من است پشت فرمان نشسته بود از رشن آباد به طرف جاده خاکی کوره کچی رفتیم. تقی ماشین را متوقف کرد و در صندوق عقب را باز کرد پیرمرد هنوز جان داشت مهدی ساسانی با چوب دو دفعه به بدن پیرمرد زد. وی روی زمین افتاده بود که محمد و تقی تسمه پروانه ای آورده و دور گردنش انداختند و او را خفه کردند سپس تقی گفت جنازه را آتش بزنیم و بنزین تهیه کردیم و جنازه را آتش زده داخل گودالی قرار دادیم و روی گودال را پر از خاک کردیم و رفتیم.»پزشکی قانونی علت دقیق فوت را تشخیص نداده ولی اعلام کرد ضربه مغزی و شکستگی استخوان جمجمه می تواند یکی از دلایل آن باشد.در اثنای رسیدگی محمدرضا حدادی که در آن زمان سنش
15 سال و شش ماه بود دستگیر شد و در جلسات اولیه رسیدگی اعلام کرد که مقتول را او با تسمه پروانه خفه کرده است. هشتم آبان سال 82 مجدداً محمدرضا حدادی در جلسه رسیدگی به دادگاه، اتهام سرقت و قتل را به عهده گرفته و اقرار به ارتکاب جرم کرد.
چند روز پس از جلسه محاکمه در حالی که مادر محمدرضا به ملاقاتش رفته بود، محمدرضا به او می گوید آیا به وی پولی پرداخت شده یا خیر و مادرش اظهار بی اطلاعی می کند. پس از آن محمدرضا پی به نقشه دیگر دوستانش می برد و طی نامه ای در 13 آبان ماه آن سال به دادگاه اعلام می کند که یکی از متهمان وعده پول و دیگر وعده های واهی را به وی داده بود و به این طریق او فریب دیگر متهمین که از لحاظ عقلی و فکری و سنی بزرگ تر از موکل بوده اند را خورده است، در حالی که در ارتکاب جرم قتل هیچ نقشی نداشته است.
اما دادگاه بدون تحقیق نسبت به ادعای محمدرضا و انکار وی در تاریخ 16 دی ماه سال 82 سلب حیات مقتول توسط محمدرضا حدادی را مسلم دانسته و با استدلالاتی به صرف اقرار محمدرضا وی را به قصاص نفس محکوم و به استناد ماده 621 قانون مجازات اسلامی به لحاظ شرکت در آدم ربایی به تحمل 15 سال حبس و به استناد ماده 636 همان قانون به تحمل یک سال حبس به لحاظ مخفی کردن جسد مقتول محکوم کرد. دیگر متهمین نیز به حبس های طولانی مدت به اتهام
آدم ربایی و مخفی کردن جسد و جنایت بر میت محکوم شدند.
تصویب لایحه مجازات جایگزین برای اطفال در کمیسیون قضایی مجلس
جمشیدی سخنگوی دستگاه قوه قضائیه اردیبهشت ماه سال جاری از تغییرات در قانون مجازات کودکان خبر داده و در جمع خبرنگاران گفته بود: «دو لایحه به تصویب کمیسیون قضایی مجلس رسیده که در لایحه مجازات اسلامی جای گرفته است. نخست لایحه مجازات های جایگزین و دیگری لایحه مجازات اطفال و نوجوانان است.»
وی اضافه کرد: «در لایحه مجازات اطفال و نوجوانان برای گروه های سنی مختلف از هفت تا 12 سال، 12 تا 15 سال و 15 تا 18 سال نظام مجازات جدیدی در نظر گرفته شده است. برای کودکان هفت تا 12 سال در صورتی که مرتکب جرم تعزیری شوند سه طیف تصمیم گرفته می شود. نخست اخذ تعهد به تادیب و مواظبت بر حسن اخلاق از سوی والدین و دیگری تسلیم به اشخاص حقیقی یا حقوقی بر اساس مصلحت دادگاه و آخری تذکراتی است که قاضی به اطفال می دهد. ضمناً شرایط دادگاه نیز به صورت ویژه در نظر گرفته شده است.»
وی افزود: «برای نوجوانانی که بین 12 تا 15 سال سن دارند باز هم تعهد کتبی در نظر گرفته شده و حداکثر مجازات در جرائم تادیبی مهم سه ماه تا یک سال نگهداری در کانون اصلاح و تربیت پیش بینی شده است. در ماده 90 همین قانون آمده است در جرائمی که موجب حد و قصاص شود هر گاه افراد بالغ ماهیت جرم یا حرمت آن را درک نکنند یا در رشد و کمال عقل آنان شبهه وجود داشته باشد حسب مورد با توجه به سن شان به مجازات پیش بینی شده محکوم می شوند. در تبصره آن نیز آمده که کمال عقل می تواند از طریق پزشکی قانونی یا دادگاه احراز شود.» پیش از این نیز معاون قضایی دادستان کل کشور مهر ماه سال گذشته طی اعلام نظری در خصوص اعدام کودکان گفت: «افراد زیر 18 سال در ایران اعدام نمی شوند.»حسین ذبحی اعلام کرد: «متهمانی که سن آنها کمتر از 18سال است، با هر درجه از جرمی که مرتکب شوند، به استناد قوانین موضوعه ایران، اعدام نخواهند شد بلکه به سایر مجازات مقرر در قانون محکوم می شوند.چنانچه متهمان زیر 18سال مرتکب اعمال مجرمانه شوند، حداکثر مجازات آنها حبس ابد خواهد بود.»
وی اظهار داشت: «قوه قضائیه در ادامه اقدامات اصلاحی، ممنوعیت اعدام افراد زیر 18 سال را براساس بخشنامه برای مراجع قضایی سراسر کشور فرستاده و این اقدام را قانونمند کرده است.در این بخشنامه از مراجع قضایی سراسر کشور خواسته شده است تا مقررات مربوط به آیین نامه کمیسیون عفو، بخشودگی و تبدیل مجازات دو بار شامل حال مجرمان کمتر از 18سال شود