Sunday, September 6, 2009

قتل روزمره مردم تهیدست و بیدفاع کردستان

قتل روزمره مردم تهیدست و بیدفاع کردستان

کردستان میدیا: کاسبکاران مرزی، قشری از مردم تهیدست و بیدفاع کردستان هستند که کشتن و زخمی نمودن آنان به صورت یکی از وظایف نیروی انتظامی رژیم درآمده است. نیرویی علی‎الظاهر برای حفظ امنیت مردم ایران و تثبیت نظم و قانون تأسیس شده است.
بر اساس گزارش‎های مکرری که از خبرگزاری کردستان به دست ما رسیده است، طی روزهای چهارم تا هشتم شهریورماه، بر اثر تیراندازی نیروهای رژیم به کاسبکاران کرد در مناطق مرزی کردستان، هفت تن کشته و 4 تن زخمی شده‎اند.
- روز چهارم شهریورماه، در یورش نیروهای انتظامی به کاسبکاران روستای "درماناوی" سردشت، دختری به نام گولاله سلیمی مورد اصابت گلوله مأموران قرار گرفت و جان سپرد.
- روز پنجم شهریورماه، فردی به نام رحمان خدری رسول، بر اثر تیراندازی مأموران پاسگاه روستای "ساوان" سردشت، کشته شد.
- روز پنجم شهریورماه، بر اثراتیراندازی نیروهای رژیم در روستای "میره‎دی" سقز، فردی به نام "حسین" کشته و کودک 8 ساله‎ای به نام "عمر" به شدت زخمی شد.
- شب ششم شهریورماه، شماری از کاسبکاران مهاباد در منطقه اشنویه هدف آتش نیروهای رژیم قرار گرفتند، که بر اثر آن کاسبکاری به نام "کریم مام بارامی" جان خود را از دست داد و فرد دیگری نیز به شدت زخمی شد.
- شب هفتم شهریورماه، در روستای "دوله تو" سردشت بر اثر تیراندازی مأموران رژیم، کاسبکاری به نام عبدالله کشته و کاسبکاری دیگری به نام مهدی نیز به شدت زخمی شدند.
- در مورخه‎ی هشتم شهریورماه، در منطقه سقز اتومبیل کاسبکاری به نام "محمد صالحی" در جریان گریز از دست نیروهای رژیم دچار سانحه گردید که بر اثر آن، نامبرده جان خود را از دست داد.
- در روز هشتم شهریورماه همچنین، دو کاسبکار به اسامی صلاح، اهل روستای "سیفی ژورو" و دلیر، ساکن روستای "کاریزه" مریوان توسط نیروهای انتظامی رژیم به قتل رسیدند.
- همچنین در گزارش دیگری از مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز چهارشنبه 4 شهریورماه، در منطقه "قاصدک" شهر سلماس، در جریان آتش گشودن نیروهای ناجا بر روی تعدادی از کاسبکاران مرزنشین، دو تن به اسامی اسد محمدی و عادل رسول‎قزباشی کشته شدند.
اینها تنها بخشی از گزارش‎هایی است که در ارتباط با قتل‎عام شهروندان مناطق مرزی کردستان به دست ما رسیده و انتظار می‎رود آمار واقعی از این هم بالا‎تر باشد.
در حالی که آمار مبنی بر کشته و زخمی‎شدن کاسبکاران کرد سیر صعودی به خود گرفته، این موضوع تاکنون در کانون توجهات سازمان‎های سیاسی، مدنی و نهادهای حامی حقوق بشر قرار نگرفته است.
نیروهای انتظامی تحت پوشش مبارزه با قاچاق کالا، در نهایت خونسردی، عملیات قلع‎وقمع کاسبکاران کرد را به پیش می‎برند. این در حالیست که حتی اگر قاچاق کالا توسط کاسبکارانی که فاقد هرگونه منبع تأمین معیشتی غیر از داد و ستد کالاها در مناطق پر خطر و کوره راه‎های مین‎گذاری شده مرزی جهت کسب حداقل درآمد هستند و جرم هم محسوب شود، مجازات آن به هیچ وجه کشتن و زخمی نمودن فرد نمی‎باشد. نیروی انتظامی در حالی کاسبکاران را به قتل می‎رساند که باجگیری و رشوه‎گرفتن از آنان، جهت صدور اجازه‎ی تردد را تبدیل به یکی منابع غیر رسمی درآمد خویش نموده است.
این نیرو نه به خاطر رشوه‎خواری و نه به خاطر کشتن و زخمی نمودن کاسبکاران کرد، از جانب نهادهای مربوطه رژیم مورد بازخواست و پیگیری قضایی قرار نمی‎گیرد.
علاوه بر این، کشتار بیرحمانه‎ی اسب‎ها به عنوان وسایل حمل‎ونقل کالاهای کاسبکاران یکی دیگر از جنایات نییروهای انتظامی است که آن هم تاکنون مورد اعتراض هیچ یک از سازمان‎های مدافع حقوق حیوانات قرار نگرفته است.
کاسبکاران مناطق مرزی کردستان، از جمله ستمدیده‎ترین اقشار جامعه‎ی کردستان هستند که کسی برای جان و زندگی آنها ارزشی قائل نیست و همچنان از وجود یک حامی و پشتیبان دلسوز بی بهره هستند