Sunday, October 19, 2008

نازنین افشین جم نماد پرشین یا فاطی کماندوهای میادین تهران





نازنین افشین جم (زاده: ۱۹۷۹ (۱۳۵۸ شمسی) در تهران) خواننده، ترانه‌سرا، آهنگساز، فعال بین‌المللی حقوق بشر، مدل و بازیگر ایرانی کانادایی است که عنوان دختر شایسته کانادا و مقام دوم دختر شایسته دنیا را نیز کسب کرده‌است.


او در سال ۱۹۸۱ به ‌همراه خانوادهٔ خود به کشور
کانادا رفت. پس از پایان دبیرستان به دانشگاه بریتیش کلمبیا رفت و لیسانس خود را در رشتهٔ روابط بین‌الملل و علوم سیاسی دریافت کرد و سپس تحصیلات خود را در پاریس و انگلستان ادامه داد. او پس از پایان تحصیلات تاکنون با صلیب سرخ و سازمان عفو بین الملل همکاری می‌کند].

وی در سال ۲۰۰۳ عنوان دختر شایسته کانادا را کسب کرد و در همان سال در مسابقات میس ورلد که در شهر سانیا در کشور چین برگزار می‌شد شرکت کرد. او در آن‌جا پس از روزانا دیویسون (نماینده ایرلند) به مقام دوم رسید.



نازنین افشین جم از فعالان حقوق بشر در زمینه مسائل ایران است. وی در سال ۲۰۰۷ میلادی فعالیت برای آزادی دختری نوجوان و هم‌نام وی که در ایران به اعدام محکوم شده بود کمپینی را ایجاد کرد که مورد توجه رسانه‌ها و مردم کشورهای جهان بخصوص کانادا قرار گرفت و در نهایت به آزادی «نازنین فاتحی» انجامید. وی از فعالین حقوق زنان و بشر در ایران است و از یک رفراندوم آزاد برای تشخیص نوع حکومت توسط اراده مردم حمایت می‌کند. وی از یک نظام آزاد سکولار مبتنی بر اعلامیه جهانی حقوق بشر حمایت می‌کند.


در ۲۴ آوریل ۲۰۰۷ اولین آلبوم نازنین با نام «یک‌روزی» با موضوع سیاسی در مورد مسائل ایران و تلاش جوانان ایرانی برای کسب آزادی وارد بازار آمریکا شد.
این آلبوم پانزده آهنگ و ترانه به زبان‌های
انگلیسی و فارسی دارد.

وی بازیگر، خواننده و مدل بین‌المللی و همچنین خلبان نیز هست و گواهی پرواز با هواپیمای موتوری و گلایدر را دارد.وی به بالاترین درجات خلبانی غیر تجاری در کشور کانادا رسیده‌است و به زبان‌های فارسی، انگلیسی و فرانسوی مسلط است و اسپانیایی را نیز تا حدی می‌داند.


افشین جم در مورد حکومت جمهوری اسلامی گفته است اين حکومت مذهبی نمی تواند تا آخر اين گونه ادامه دهد. در ايران افراد زيادی سکولار هستند و می خواهند بين دين و سياست جدايی با.

جم اعلام کرده است که قصد ساخت فیلم های مستند را دارد و علاقه دارد که تبدیل به گزارشگری همچون کریستین امانپور شود.