Tuesday, August 18, 2009

اعدام بهنود شجاعی را متوقف کنید

اعدام بهنود شجاعی را متوقف کنید
فعالان حقوق بشر در ایران

بهنود شجاعی متهم است که در تاریخ 28/05/1384 در سن 17 سالگی طی یک درگیری در پارک ونک تهران با یک تکه شیشه ضربه ای به مقتول وارد آوره که منجر به مرگ وی شده است.

با وجود ابهامات موجود در پرونده بهنود شجاعی و تلاشهای انجام شده در خصوص توقف و لغو حکم اعدام وی که در زیر سن 18 سالگی مرتکب قتل شده است ، بار دیگر پرونده وی به جریان افتاده و خبرهای دریافتی حاکی از انتقال وی به بند 240 زندان اوین و اجرای حکم قصاص وی در سحرگاه روز چهارشنبه 28 مرداد 88 میباشد.

بر اساس آخرین اطلاعات دریافتی نامبرده هم اکنون در سلولهای مخصوص بند 240 زندان اوین به سر می برد و خانواده وی تحت عنوان آخرین ملاقات، جهت دیدن آقای شجاعی به زندان اوین مراجعه کردند.

طبق ماده 37 کنوانسیون حقوق کودک اجرای مجازات اعدام و حبس های طولانی مدت برای کودکان تا قبل از پايان سن هجده سالگی ممنوع است. در ضمن در بند 6 ماده ی 5 میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی صراحتاً حکم اعدام برای کودکان زیر 18 سال ممنوع اعلام شده است. اما متاسفانه همچنان قضات در دادگاه ها بدون توجه به قوانین بین المللی، برای نوجوانانی که زیر 18 سالگی مرتکب قتل شده اند احکام سنگینی چون قصاص نفس صادرمی کنند که منجر به اعدام این افراد می شود و بر اثر این رویه است که دولت ایران در خصوص اعدام نوجوانان و محکومان زیر 18 سال در دنیا رتبه اول را دارد.

واحد حقوق کودک مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران ضمن اعتراض به حکم بهنود شجاعی و محکومیت اجرای آن، از تمامی مسئولین قضایی می‌خواهد که به قوانین بین‌المللی همچون مواد فوق که آن‌ را امضا کرده‌اند احترام گذاشته و عدم نقض حقوق کودکان و نوجوانان را در اولویت‌های اول دستگاه قضایی قرار دهد و بالاخص از ریاست جدید قوه قضائیه انتظار است با متوقف نمودن و لغو حکم اعدام بهنود شجاعی در وهله اول و دیگر نوجوانی که در زندان های ایران زیر حکم اعدام قرار دارند در وهله دوم، مشی متفاوت خود و پایبندی به قوانین بین المللی را نشان دهند