Thursday, October 1, 2009

نیچر: وزرای جمهوری اسلامی در صف سرقت علمی

نیچر: وزرای جمهوری اسلامی در صف سرقت علمی

سایت رویداد در تهران: انتشار خبر سرقت علمی دو وزیر راه و علوم ایران، باز هم در مجله‌ی نیچر بازتاب یافت. دبیران مجلاتی که مقالات «تقلبی» این دو وزیر در آنها به چاپ رسیده گفته‌اند، این مقالات را از مجلات خود حذف خواهند کرد

مجله‌ی علمی نیچر روز چهارشنبه ۸ مهر مقاله‌ای با عنوان «وزرای ایرانی در صف سرقت علمی» به چاپ رساند. ر این مقاله پس از اشاره به سرقت علمی کامران دانشجو، وزیر علوم ایران، به خبری که به تازگی در مورد سرقت علمی حمید بهبهانی، وزیر راه و ترابری، به چاپ رسیده پرداخته شده است.

در این مقاله آمده است، بررسی‌های نیچر نشان می‌دهد که مقاله‌ای که به طور مشترک توسط حمید بهبهانی، حسن زیاری، معاون وزیر راه و مدیر عامل راه‌آهن ایران و محمد خبیری نوشته شده، در بخش‌های وسیعی از مقاله‌ای که پیش از این توسط محققان دیگری نوشته شده بود کپی‌برداری شده است. محمد خبیری در آن زمان دانشجوی دوره‌ی «پی اچ دی» بود.

نیچر با همراه کردن لینک مقاله‌ی کپی‌برداری‌شده و مقالات اصلی می‌افزاید، قسمت اعظم این مقاله که وزیر راه ایران و دو تن دیگر آن را در سال ۲۰۰۶ در مجله‌ی علمی "ترانسپورت" چاپ کرده‌اند، پیش از این در سه مقاله‌ی دیگر به چاپ رسیده بود.

نیچر یادآوری می‌کند که بهبهانی استاد راهنمای محمود احمدی‌نژاد، رئيس جمهوری ایران، در کسب دکترا در رشته‌ی مهندسی و برنامه‌ریزی حمل و نقل بود.

مواضع نویسندگان اصلی

بین جیانگ، محقق دانشگاه "یول" (Gävle) سوئد و یکی از نویسندگان مقالات اصلی می‌گوید: «در این مقاله‌ی تقلبی از روی دو مقاله‌ی من کپی‌برداری شده است» و می‌افزاید: «این کار شنیع است

کریستوف کلارامونت، یکی از نویسندگان مقاله‌‌ای که از روی آن کپی‌برداری شد، در گفت‌وگو با نیچر این سرقت علمی را «کاملا واضح» خواند. وی که مدیر بخش تحقیقات آکادمی دریایی مؤسسه‌ی برست در فرانسه است در ادامه افزود: «ما منتظر واکنش متناسب سردبیر مجله‌ی ترانسپورت هستیم

نیچر تلاش کرده با مؤلفان مقالات تقلبی هم تماس بگیرد، اما تا کنون موفق نشده است

به نوشته‌ی نیچر، بررسی‌های این نشریه کپی‌برداری هر دو وزیر ایرانی را آشکار کرده است. این مجله‌ی معتبر علمی همچنین خاطرنشان می‌سازد که سه مجله‌ی علمی که مقاله‌ی کامران دانشجو در آنها به چاپ رسیده بود گفته‌اند که این مقاله را از ژورنال حذف کرده‌اند.